Itselläni ei ollut sopivaa verkko-opintojaksoa arvioitavaksi, joten ajattelin etsiä LeMillistä, jonkun mielenkiintoisen materiaalin arvioitavaksi. En kuitenkaan sieltä löytänyt sopivaa, joten päädyin lopulta arvioimaan kuvikseen liittyvän OpettajaTv:n tuntikoosteen, jonka on tehnyt käyttäjä "maritareinik" ja käsittelee Asetelman piirtämistä Jussi-enon piirrustuskoulun pohjalta. (ks. http://opettajatv.yle.fi/koosteet/maritareinik/jussi_enon_asetelma?sivu=0) Koska tuntikooste ei ole verkko-opintojakso vaan OpettajaTV:tä hyödyntävä tuntisuunnitelma, tarkastelin materiaalia enempi siitä näkökulmasta että, miten tuntikoostetta voisi laajentaa ja kehittää autenttisempaan suuntaan. Toki arvioin Autenttisen verkko-oppimisen arviointityökalun avulla myös sitä, miten autenttisuus ilmenee jo pelkässä tuntikoosteessa.

Tuntikoosteesta löytyy autenttiisen oppimisen piirteitä. Jussi-enon piirrustuskoulu -videon avulla tarjotaan oppilaille autenttista sisältöä ja mahdollisuutta perehtyä asiantuntijan ajatteluun ja prosessointiin. Tuntikoosteessa kannustetaan kysymään vinkkejä toisilta oppilailta ja valmiista töistä neuvotaan tekemään näyttely. Nämä muun muassa tukevat reflektointia, ajatusten ilmaisua ja tietämysten jakamista. Näyttelyn pitäminen tarjoaa myös autenttista sisältöä taiteen tarkasteluun ja arvioimiseen. Jatkotyöskentelymahdollisuuksissa oli myös hyviä ajatuksia töiden työstöön tietokoneella (erilaiset filtteroinnit) tai saman asetelman toteuttamiseen eri työvälineillä. Näin pystytään tarkastelemaan miten piirrustus/maalaustekniikka, vaikuttaa kuvan tunnelmaan yms.

Tuntikoostetta kehittäessä voisi autenttista sisältöä lisätä tustustumalla ensin eri taiteilijoiden tekemiin asetelmiin joko oikessa taidenäyttelyssä tai tietokoneelta. Pareittain voisi esim. antaa tehtäväksi etsiä tietyn taiteilijan/tyylin/aikakauden asetelmia ja ne sitten esiteltäisiin muille ryhmille.  Tämä tustustuminen voitaisiin tehdä pareittain tai pienissä ryhmissä. Luokassa tapahtuvan työskentelyn taustalle voisi laittaa non-stopina kuvaa oikean taiteilijan työskentelystä, jos tällaista on saatavilla (onkohan josain?). Näin saataisiin tarjottua todellista kuvaa taiteilijan työskentelystä. Lisämateriaaliksi sopisi myös Ylen arkistosta löytyvä Kuvataidekurssi: Öljyvärimaalaus (jossa maalataan asetelmaa.

Reflektointia ja työskentelyn aikaista arviointia voisi lisätä muodostamalla oppilaista ryhmiä,  joiden tehtävän olisi seurata ja tukea ryhmäläistensä työskentelyä. Esim. joka tunnin lopuksi olisi palautekeskustelu. Yhteistyötä voisi tehdä myös vanhempien oppilaiden (tai taidekoululaisten) kanssa. Taiteilijavierailun voisi myös yrittää järjestää luokkaan livenä tai vaikka videoneuvotteluna, niin saisi työskentelystä ja töistä autenttisia asiantuntijakommentteja ja ohjausta.

Vaikka autenttisessa oppimisessa korostetaan koko prosessin arvioimista, on kuvataiteessa luonnollisesti suuri merkitys lopullisella työllä. Sosiaalisen median avulla saa autenttisuutta arviointiin, kun tekee töistä verkkonäyttelyn. Tällöin kustakin työstä voi helposti avata keskustelun ja pyytää kommentteja myös luokan ulkopuolelta. Jos prosessia haluaa ottaa mukaan arviointiin, voi verkkoon lisätä kuvia (ja prosessin kuvausta, tuntemuksia) työskentelyn eri vaiheista (luonnostelu jne.).

Tässä oli autenttisen verkko-oppimisen arviointityökalun herättämiä ajatuksia arvioimani tuntikoosteen autenttisuudesta ja sen kehittämisestä. En tarkotuksella lähtenyt sitä kehittämään pelkäksi verkko-opintojaksoksi vaan monimuotoiseksi. Alaluokilla pelkästään verkossa tapahtuva opiskelu ei ainakaan kuvaamataiteessa ole minusta mielekästä. Toki jos kaikilla oppilailla on kotona riittävän hyvät tietotekniset varusteet, voisi joskus olla mielenkiintoista teettää joku työ kokonaan kotona siten, että koko työskentely raportoitaisiin blogiin. Näin oppilas voisi piirtää/maalata silloin, kun luovuus on valloillaan. Se kun ei valitettavasti elä lukujärjestyksen mukaan.