Kurssin 6. osio käsitteli opetuksen autenttisuutta. Materiaali oli mielenkiintoinen, mutta minua jäi vähän harmittamaan se, että materiaali oli selkeästi suunnattu enempi aikuiskouluttajille, vaikkakin autenttisen oppimisen elementeissä viitattiin myös esimerkkeihin perusopetuksessa. Nämä esimerkit jäivät kuitenkin kokematta, koska linkki Professori Herringtonin Pover Point –esitykseen ei toiminut.

Perusopetuksen alaluokkien näkökulmasta katsottuna autenttisuudesta puhuttaessa ei minusta pitäisi viitata niinkään työelämään vaan arkielämään. Alaluokkien oppilaat ovat vielä kaukana työelämästä ja autenttisuus ei ole toimivaa jos se pohjautuu työelämän esimerkkeihin.  Tarpeellista on toki lähteä jo alaluokilla kehittämään työelämässä (niin kuin elämässä yleensäkin) tarpeellisia tietoja ja taitoja, mutta työelämästä otetut caset ei yleisesti toimi vielä alaluokilla. Tehtäviä ja ongelmia täytyy siis lähteä rakentamaan lasten ja perheiden arkielämästä. Itse olenkin tottunut puhumaan opetuksen integroitumisesta arkielämään tarkoittaen hyvin pitkälti samoja asioita, joita autenttisuudella tarkoitetaan.  Kuten Jonna omassa oppimispäiväkirjassaan kuvasi, autenttisen opetuksen tulisi olla mahdollismman aitoa ja kytkeytyä jollain tavalla koulun seinien ulkopuolelle.

En saa jostain syystä autenttisen oppimisen arviointityökalua auki. Toivottavasti se aukeaa lähi päivinä, niin saan kokoavan oppimistehtävän suoritettua.